Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

DOJMY / Need for Speed: Shift - závodní FPS

Když jsem v únoru tohoto roku poprvé zavítal do EA Czech na prezentaci Burnoutu Paradise: The Ultimate Box, bylo mi přislíbeno i další pozvání na některou z budoucích her od EA. Slib byl naplněn a tak jsem se 23.6.09 vydal opět na Pankrác, kde má česká pobočka EA sídlo. Tentokrát pro nás měli připravený E3 kód závodní hry Need for Speed: Shift. Má očekávání tohoto titulu jsou obrovská, protože snad u žádné závodní série jsem nestrávil tolik času (hlavně u prvních dílů). A Shift od samého začátku dokazuje, že je jiný. Chce být jiný. Jde si vlastní cestou a minulost nechává daleko zasebou.


Grafické orgie
Nebývá zvykem, abych dojmy začínal grafickou stránkou hry, ale u Shiftů to snad ani jinak nejde. Sice jsme podle organizátorů prezentace nehráli na plné detaily (snížené detaily stínů bo co?), ale všimnout si toho byl nadlidský úkol. Všechno je propracované do nejmenších detailů. Zatímco tratě (Autopolis, Londýn) jsem příliš nezkoumal, na autech jsem si všímal všech drobností. Od propracovaných disků kol, přes detailně provedené kotoučové brzdy, precizní modely samotných závodních speciálů či dokonalý interiér. Právě interiér je kapitolou sama pro sebe. Přístrojová deska je živá, plná funkčních budíků a svítících kontrolek. Dokonce bude možné si interiér upravit získáním tuningových balíčků. Grafika v závodech působí hutně, robustně, auta na silnici sedí jak mají a když se kolem vás některý ze soupeřů prožene, vnímáte to velice intenzivně.


Chybí už jen zaměřovač
Vývojáři ze Slightly Mad Studios ve spolupráci s Black Box vytvořili Shift jako "závodní 3D akci". Ne nadarmo si Shift vysloužil takovéto označení. Jízda z pohledu řidiče je hlavním lákadlem celé hry. Podobně jako v GRIDu je kokpit v Shiftu interaktivní. Naklání se tak jak by se nakláněla hlava jezdce při přejíždění nerovností, nebo při nárazu. U kolizí dochází k rozmazání obrazu, což simuluje otřesení jezdce. Naopak při extrémní rychlosti na rovince se zorný úhel hráče zmenší na tunel, kdy je možné vidět trať ostře, zatímco vše kolem je rozmazané. Podobně jako u ostatních závodních simulací je možné se v kabině vozu rozhlížet do stran a kontrolovat tak situaci kolem sebe. Pohled z kokpitu je tedy velice autentický a snaží se o přiblížení pocitům skutečného jezdce jak jen to jde.


Need for Brakes, Need for Brain
Správně načasované brždění je v novém Shiftu stejně důležité, jako citlivé přidávání plynu. A podobně se člověk musí chovat i ke svému vozu. Zarytý fanda předchozích dílů NFS tak trochu ostrouhá mrkvičku, když při prvním průjezdu zatáčkou sejme všechny před sebou (v lepším případě) nebo když svého plechového miláčka pošle v plné rychlosti do bariéry. Zapomeňte na squashový styl jízdy z dílů minulých. V Shiftu se žádných příjemných odrazů od zdi nedočkáte. Bude vás to stát čas, úsilí, nervy, poškození vašeho vozu a možná i něco víc. Bourat se zkrátka v Shiftech nevyplácí.


Hádej kdo jsem? Nápověda

Asistenti, do boje!
Naštěstí ani na arkádového hráče se v Shiftech nezapomnělo. Díky detailnímu nastavení všech možných i nemožných brzdových, stabilizačních asistentů si hru užije i méně ostřílený řidič. Navíc bude možné zcela vypnout poškození, respektive jeho vliv na jízdní vlastnosti. A kdo se s tím vším nechce patlat, stačí když předvede jednu dvě testovací jízdy a počítač mu vybere takové nastavení, jaké si zaslouží. Samozřejmě že jej budeme moct doštelovat manuálně.


Kolik koní máš, tolikrát jsi závodníkem
Vozový park se v Shiftech šplhá za hranici 70 kousků. A těšte! Budou to věrné kopie skutečných závodních speciálů. BMW M3 E92, Audi R8 LMS 2009, Nissan 370 Z (Z34), Nissan GT-R SpecV (R35) 2009, Pagani Zonda R 2010, 2008 Lamborghini Gallardo LP560-4, Ford Shelby GT500 2010 a další. Každé auto vyžaduje odlišný styl jízdy, jiný přístup k brždění a přidávání plynu, tak jako v reálu. Je dost dobře možné, že s některými auty si ani nezajezdíte, protože zkrátka s nimi nebudete umět. V mém případě jsem si nemohl zvyknout na brutální výkon Pagani Zonda R s 739 koňmi pod kapotou. S tímhle monstrem to che více času. Zlatá střední cesta v podobě BMW M3 GT2 má ideální poměr výkon/ovladatelnost a tento vůz patřil mezi mé oblíbené.


Michal Beran - český vývojář ze Slightly Mad Studios, tvoří grafiku tratí a povrchů

Kde budeme závodit?
Jak jinak než na reálných okruzích. Shift se snaží přiblížit realitě i u tratí. Kromě několika vyjímek, jež budou tvořit anonymní tratě v centru Londýna nebo v docích exotického Tokia ,se dočkáme veleznámých okruhů, na kterých se závodí dodnes. Tak třeba Autopolis International Racing Course, Brands Hatch, Dakota, Ebisu Circuit, Mazda Raceway Laguna Seca, Nordschleife, Circuit de Spa Francorchamps a Willow Springs zní fandům motor sportu jako balzám na uši. Celkem má Shift nabídnout na 50 tratí (včetně kombinací změny směru).


Váš jízdní styl = vaše imidž
Drivers Profile je zbrusu nová featura, která bude zaznamenávat váš jízdní styl. Můžete jezdit čistě, bez chybiček a získáte reputaci jako profesionální závodník. Nebo se do závodů vrhnete po hlavě, s nulovým ohledem na vaše soupeře a okolí vás bude znát jako nebezpečného tvrďáka. To všechno si ponesete po celou dobu hry jako stigma. Počítejte s tím, že v multiplayeru si vašeho profilu budou hráči všímat. Navíc vyhledávač online her bude umožňovat vyfiltrování příslušných profilů hráčů. To je skvělá věc, protože do závodů se často hlásí hráči, kteří závody úmyslně sabotují. Takto budete vědět předem, do čeho jdete.


Odznaky a bonusy
Shift nabídne na 200 druhů odznaků ("achievementů"), jež budete získávat plněním dílčích úkolů. Tak třeba: Vyhraj trať s japonským autem, Dojeď na bedně, Projeď zatáčku driftem, Odři soupeři lak, "Nakoukni" mu do kufru atd. Tyto miniúkoly nejsou povinné a jedná se spíše o zpestření každého závodu. Kromě toho budete získávat body za předjetí soupeře, čistě projetou zatáčku atd. Tyhle body budou tvořit váš profil a jejich získávání vám umožní dostat se k novým vozům, novému tuningu (motor, křídlo, spoilery, interiér) atd. Zapomeňte na neony, výfuky velikosti okapu, nebo zesilovače a subwoofery o výkonu stovek decibelů. Tady závodíte se skutečnými vozy a nějaká hejblátka "šikovného" tunera budete hledat marně.


Závěrečné dojmy

Na konci shrnu mé dojmy do jednotlivých bodů tak, jak na mě Shift postupně během asi 1,5 hodiny dlouhého hraní zapůsobil:
  • Grafika - Bomba! Nic lepšího jste dosud neviděli. Snese srovnání s Forza 3 či GT5.
  • Obtížnost - Simulace i arkáda. Podle toho, jak si hru nastavíte. Ale rozhodně jde o zcela odlišný titul od předchozích dílů NFS. Spíše simulátor.
  • AI - Umělá inteligence soupeřů je na můj vkus až příliš agresivní. Neustálé pošťuchování a tvrdé nárazy při předjíždění mají za následek nutnost bránit se podobným způsobem. To k realistickému závodění určitě nepatří.
  • Ovládání - Na gamepadu z počátku těžké, ale rychle přejde do krve. Lepší začínat s pomalejšími vozy. Bude podporovat i volanty typu Logitech G25 atd.
  • Drivers Profile - Příjemná součást hry, která zvyšuje motivaci. Nemusíte pořád vyhrávat, ale můžete jenom sbírat odznáčky a profilové body. Prostě se bavit.
  • Kokpit - Pro někoho nepřehledný, pro jiného nezbytná součást pořádné závodní hry. V Shiftu je navíc zpracován tak, že si připadáte jako skutečný závodník. Vnímáte každý pohyb a jste velice blízko celé akci.
  • ?Příběh, kariéra? - To jediné jsme se nedozvěděli. Jak budeme závodit, za koho, s kým, proti komu atd. To je zatím ve hvězdách. Prý je to tajemství, na které je pořád ještě dost času. EA nás chce překvapit.
Pro další info sledujte oficiální stránky hry http://shift.needforspeed.com/ nebo fanstránku http://shift.nfsgame.net/. Shift má vyjít již 18. září 2009.

Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky

HARDWARE / Jak mě převezla baterie CR 2032 na základní desce

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

PRVNÍ DOJMY / Battalion 1944 (Early Access) - Návrat ke kořenům FPS v moderním kabátku