Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

HARDWARE / Jak mě převezla baterie CR 2032 na základní desce

V posledních měsících trápily můj počítač nečekaná zamrznutí. Z počátku mi komp tuhnul jednou za čas. Nevěnoval jsem tomu pozornost. Postupně však počet záseků přibýval a já začal přemýšlet čím by to mohlo být.

Stará originální baterie (makala 5 let)
Počítač jsem si naposledy nechal sestavit na míru od Mironetu v roce 2011. Od té doby jsem upgradoval "pouze" grafickou kartu, paměť RAM, HDD, zdroj a zvukovku. Srdce počítače - procesor a základní deska zůstaly beze změny. Více o mém miláškovi Black-Widow ve videu níže.


Dlouho mi vrtalo hlavou, čím by ty nenadálé záseky mohly být. Jejich frekvence dosáhla v poslední době nesnesitelného počtu - až několikrát za den. Stávalo se to kdykoliv - během bootování, krátce po zapnutí, hodinu po zapnutí, při nízké zátěži systému (pouze stahování), při hraní, střihu videa atd. Zkrátka k zamrznutí docházelo kdykoliv a nebylo možné identifikovat v čem je problém. Chybná RAMka, dosluhující deska či procesor, problém s nastavením BIOSu? Zkoušel jsem se v systému a jeho nastavení šťourat, ale ke zlepšení nedošlo.

Nakonec jsem byl tak zoufalý, že jsem si řekl a dost! Objednal jsem si tedy nový procesor a základní desku (i5 6600K 3,5GHz a Asus Pro Gaming Z170). No co, říkal jsem si, procík a desku už tam mám 5 let a nebude od věci, když starší i7 950 na 3,06GHz pošlu do důchodu a vyměním jej za modernějšího bratříčka. Po objednání nových komponent mi to ale stále vrtalo hlavou. Nemám totiž rád, když nevím důvod, proč něco nefunguje a nedokážu to jen tak hodit za hlavu.

 Druhý den po objednání mě napadlo udělat to, co jsem měl udělat už dříve a dokonce jsem na to i myslel, jenže jsem si celou tu dobu říkal, že tím to přeci nebude. Základní deska má většinou baterii typu CR 2032 pro udržení nastavení BIOSu v paměti CMOS při vypnutí/selhání počítače. Tuto originální baterii jsem od nákupu desky neměnil, takže tam byla minimálně 5 let. Náhodou jsem jednu doma měl. Otevřel jsem tedy case a baterii vyměnil. Počítač jsem zapnul, ten v pohodě nabootoval a světe div se, od té doby už na hladinu nefouká... respektive nedošlo k jedinému záseku počítače.
Nová baterie (bude makat taky 5 let?)
Druhý den po výměně baterie mi dorazila nová základní deska a další den také nový procesor. Teď tady ty novátory za 11 tisíc mám na stole vedle vybité baterie za 30 Kč. A víte co, budu je vracet, protože už není důvod, abych cokoliv měnil. Počítač šlape jak má a třebaže mě láká si tento upgrade nainstalovat, tak moc dobře vím, že za normálních okolností bych jej nedělal. Komponenty měním vždy, když jsou rozbité nebo když jim zásadně dochází dech. To v případě mé Černé vdovy zatím nenastalo.

Velkou neznámou přesto zůstává proč k zásekům docházelo. Při výměně baterie totiž mohlo dojít ke kompletnímu resetu nastavení BIOSu do základních hodnot, což jsem předtím neudělal a tím k vyřešení problému. Nebo zkrátka baterie už ztratila potřebné napětí natolik, že nedokázala BIOS v paměti udržet ani při zapnutém počítači, pokud je to vůbec možné. Někdo sice tvrdí, že rychlá výměna baterie paměť CMOS nevymaže, ale kdo ví jak to přesně funguje. Ani já nejsem expert, takže zůstávám u teorie, že za vším byla vybitá baterie CR 2032 na základní desce. A kdyby ne, tak je to jedno. Zkrátka výměna pomohla, problém vyřešen a o to tu jde.

Rada na závěr: Až někdy budete šílet nad problémy svého uctívaného stroje, tak se zbytečně neunáhlujte a nevrhejte do nakupování nových komponent za tisíce. Někdy za vším může být banalita opravdu malých rozměrů.

Komentáře

Oblíbené příspěvky

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

PRVNÍ DOJMY / Battalion 1944 (Early Access) - Návrat ke kořenům FPS v moderním kabátku