První verze
America's Army se objevila v roce 2002 a měla plnit úkol interaktivního náborového simulátoru do US Army. Postupem času si však vybudovala rozsáhlou základnu fanoušků a podle posledních údajů si hru vyzkoušelo již na 10 milionů lidí! Přičemž z toho přes 5,5 milionu dokončilo základní trenink, který je nezbytným předpokladem pro online hru s více hráči. Na hru šířenou zcela
zdarma to není vůbec špatné číslo. První verze běžela na Unreal Engine 2.0 a od verze 2.4 se engine upgradoval na Unreal Engine 2.5. Poslední verze AA nese označení
2.8.4 Special Forces (Overmatch).
Proč je tato hra dodnes tolik populární si můžete přečíst v mé
recenzi. Od roku 2002 hra prošla několika zásadními změnami a více jak dvacítkou updatů. Americká armáda tento projekt udržuje v neustálém vývoji a v blížících se měsících bychom se měli dočkat třetí verze. Na první pohled přinese změnu enginu a jak jinak než opět Unreal, tentokrát jeho třetí verze, která bude modifikována k potřebám tohoto vojenského simulátoru.
Systém hodnoceníZásadních změn je hned několik a hru by tak opět měly dostat blíže k realitě. Při tom nepůjde o nějaké výrazné změny v chování zbraní či snad zranění vojáků, které už tak bylo dost pokročilé. Jedná se o změny, které by měly hratelnost osvěžit, opepřit a podpořit o motivační prvek. Dosavadní verze hodnotila hráče pomocí systému HONOR, který de facto nebyl nijak komplexní. Ba naopak, hodnotil hráče dost jednoduše, na bázi zabití nepřátel a plnění objectives. V novém systému hodnocení LDRSHIP (Leadership) bude hráč hodnocen za:
- Loyalty - oddanost týmu
- Duty - plnění úkolů
- Respect - úctu / ohleduplnost
- Selfless Service - obětavost
- Honor - čest
- Integrity - poctivost / bezúhonost
- Personal Courage - odvaha
To jsou všechno prvky, na které budete muset při hraní myslet, jako ve skutečné armádě. Nějaké střílení po všem, co se hýbe, nepřipadá v úvahu. Tvrdé postihy za
ROE (střelba do vlastních řad) budou nekompromisní. Může se vám stát, že o získané body za několik her přijdete v okamžiku. Stačí se špatně rozhodnout. A právě
rozhodování bude v nové verzi hrát hlavní housle. Nově totiž po postřelení nebudete bojeschopní a jedinou šancí na přežití (krvácení zde opět bude) je ošetření. K tomu si připočtěte novinku v podobě možnosti zachránit zraněného nepřítele a následně jej poslat do vazby. Ve chvíli, kdy uvidíte zraněného nepřítele a zraněného spolubojovníka se budete muset v okamžiku rozhodnout, komu zachráníte život. A může se stát, že nepřítel bude v tu chvíli tzv. více po ruce. Každopádně tato fíčura přinese do hry nový taktický prvek a takové bránění zraněného kamaráda bude dost adrenalinový zážitek.
Meeedic!Léčení v nové verzi bude probíhat úplně jinak a budete si muset zvyknout na to, že už nebude stačit pouhopouhé stisknutí jednoho tlačítka. U zraněného se objeví čtyři možnosti léčení a vy budete muset rozhodnout na základě jeho zranění, která z metod je ta správná. Poté, co bude hráč na nohou, budete muset ještě udělat druhé léčení, které hráči umožní pokračovat v boji. Tato situace bude značně nebezpečná, ale v případě úspěchu se budete moci těšit z bodového přírůstku za odvahu, obětavost či ohleduplnost.
Zbraně, pohyb a výbavaK systému hodnocení bych ještě doplnil, že bude počítat a sledovat hráčův každý krok. Zda-li plní úkoly, jestli si hraje na vlka samotáře nebo postupuje s týmem podle "protokolu". Za vše bude získávat nějaké ty odznaky a stuhy. Dalším vylepšeným prvkem ve hře má být simulace zbraní a jejich rozsahu poškození. Kulky se chovají na základě několika faktorů jako jsou povětrnostní podmínky, gravitační zákon a nebo průraznosti skrze různé povrchy. Navíc se mohou odrážet a způsobit tak neplánované zranění.
Granáty nejsou nebezpečné jen svými střepinami, ale dokáži hráče omráčit tlakovou vlnou. Také pohyb a animace postav doznala několika vylepšení. Hráč nyní může z běhu plynule zalehnout či pokleknout. Nechybí možnost vyklánění z poza rohů a zcela nově je možnost tzv. melee útoku, čili napadení nepřítele pažbou zbraně. Pohyb hráče bude také ovlivňovat jeho výbava (hmotnost), kterou si před každou misí zvolí. Navíc bude kladen daleko větší důraz na synchronizaci celé akce, takže bude možné ve hře označovat různé waypointy a určovat taktiku.
Huah!Je toho opravdu hodně na co se všichni fanoušci této skvělé akce mohou těšit. Nový systém hodnocení, vylepšené prvky realismu, modifikace vlastní postavy a v neposlední řadě grafika. Podle posledních (důvěrných) informací bychom se
America's Army 3.0 měli dočkat v americký Den nezávislosti, který připadá na
4. července. A znalci této hry určitě již začínají tušit, že by tento datum mohl být reálný, protože první AA vyšla právě 4. července před 7 lety. Navíc zpráva, že AA 3.0 bude
šířena přes Steam a bude obsahovat populární
achivementy, zní fantasticky! Na tuhle hru se těším daleko více, než na jakkoukoliv komerční hru v roce 2009. (po Mafii II samozřejmě :-)