Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

PREVIEW / Mirror's Edge a první video ze hry!

Pozn. Původně jsem článek napsal pro Doupě.cz , kde vyšel 17.3.2008.

Stojíte na střeše mrakodrapu, rychle a zhluboka oddechujete. Pachuť velkoměsta, tu hořkost máte všude. Štípe vás v nose, pálí v ústech. Podíváte se na hodinky a zjistíte, že musíte jít. Vlastně utíkat. Zkontrolujete okolí, nikde nikdo. Rozbíháte se ke kraji budovy a skáčete. Je to nebezpečné, ale práce kurýra si to vyžaduje.

V této netradiční akci z pohledu první osoby budete hrát za postavu Faith, která se snaží očistit jméno své sestry. Ta byla "pošpiněna" totalitní vládou, jež jako Velký bratr dohlíží nad celým fiktivním městem blízké budoucnosti. Faith zde pracuje jako kurýr, běžec doručující informace. Asi si říkáte proč zrovna tento způsob předávání informací, když žijeme ve světě internetu? Odpověď je nasnadě. Zmíněná totalitní vláda dohlíží nad celým městem, monitoruje co kdo dělá, jak, proč a s kým. Každý je sledován a žádný email nebo chat neprojde bez kontroly ze shora. Doručování zpráv přes rychlého a téměř "neviditelného" kurýra je tak jedinou bezpečnou cestou. Tito "běžci", jak se jim ve hře říká, udržují chod podsvětí a dávají lidem možnost spolu nenápadně komunikovat.

V pohybu je síla

Podobně jako v parkouru se prý budete pohybovat i vy. Autoři hry chtějí, aby hráč vnímal co nejvěrohodněji každý její pohyb, pád či zásah kulkou. Proto zvolili tradiční pohled z vlastních očí, který ale překvapil svou věrohodností zpracování soubojů již v Dark Messiah of Might and Magic. Je vidět, že to jde dělat i jinak. Kamera se při vaší chůzi kolébá ze strany na stranu, dolů a nahoru, jako když si vykračujete po ulici. Když se ale rozeběhnete do sprintu, kmitání hlavy ze strany na stranu nabere na intenzitě, což vám může z počátku připadat chaotické, ale po chvilce si na to zvyknete. Do této doby údajně nebyl v žádné jiné hře pohled z vlastních očí tak živý a reálný.

Poté co se dostanete na okraj mrakodrapu a odrazíte se, uvidíte neskutečné věci. Kamera se začne natáčet nahoru a dolů, vy spatříte své nohy a ruce jak kmitají ve směru letu podobně jako to dělají atleti při skoku do dálky. Jste tak vysoko nad zemí, až se vám z toho zatočí hlava. Po dopadu opět naberete rychlost a běžíte dál. Může vám to připomínat závodní hru v běžeckém provedení s mnoha překážkami na cestě. Pokud je před vámi plot, tak ho obloukem přes jednu ruku přeskočíte. Když narazíte na trubky či lešení, můžete je podklouznout. Stejně tak můžete využít i zábradlí či jezdící schody v metru. Důležité je včas a přesně zareagovat na překážku. Plynulost pohybu pro vás bude otázkou života a smrti. Když někde zpomalíte či zaškobrtnete, bude pro vás překonání vyššího plotu či delšího skoku velice obtížné či dokonce nemožné. Může to skončit pádem do hlubin velkoměsta a okamžitou smrtí.

Zastav se a zemřeš

Ovládání je velmi intuitivní a všem hráčům 3D akcí by mělo rychle přejít do krve. Co je však podstatně odlišné od ostatních her je nutnost plynule a přesně navazovat jednotlivé pohyby (stisknutí) na sebe. Dalo by se to přirovnat k arkádovým hrám typu Guitar Hero, kdy musíte za sebou plynule a hlavně přesně řetězit jednotlivá stisknutí tlačítka. Když se vám to nepovede, ztratíte rychlost a můžete se zabít. Obzvláště v situacích, kdy jste pod tlakem, v obklíčení nepřátel nebo před nějakým skokem. Díky tomuto systému máte skutečně pocit svobody pohybu, cítíte svou vlastní váhu, vnímáte vaší postavu. Vašimi nepřáteli samozřejmě nebudou pouze statické překážky, ale i nepřátelské vládní jednotky. Ty budete likvidovat převážně efektními kopy z výskoku (podobně jako ve F.E.A.R.) nebo střelnými zbraněmi.

Hra se primárně soustředí na fyzický boj s nepřáteli. Na druhou stranu, bez pistolí a kulometů by to snad ani nebyla akční hra. Proto budete mít možnost nepříteli sebrat jednu z patnácti zbraní. Respektive ji budete moci vytrhnout protivníkovi z ruky nebo ji sebrat po mrtvých. Ale pozor! Zapomeňte na klišé dnešních akcí ve stylu - seberu zbraň, střílím, měním zásobník a zase pálím. Zde budete mít k dispozici pouze toliko nábojů, kolik jich bude v zásobníku. Po vystřílení odhodíte svou zbraň v dál. Navíc s pistolí, či kulometem, nebudete moci předvádět pokročilé akrobatické kousky a váš pohyb bude celkově pomalejší. Záleží jenom na vás, zda obětujete rychlost a mrštnost ve prospěch dočasné možnosti střelby...

Pokračování preview si můžete přečíst na Doupě.cz

+

exkluzivní video ze hry