Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

PRVNÍ DOJMY / Battalion 1944 (Early Access) - Návrat ke kořenům FPS v moderním kabátku

Battalion 1944 - návrat ke kořenům v moderním kabátku
Budou tomu dva roky, co jsem na Kickstarteru podpořil zajímavě vyhlížející střílečku Battalion 1944, která slibovala návrat ke kořenům multiplayerových akcí jako Call of Duty 2, Wolfenstein: Enemy Territory (zdarma ke stažení) či Day of Defeat.


Ty dva roky uběhly jako voda a vývojáři z Bulkhead Interactive nyní své děťátko vpustili do bouřlivých vod Early Access, kde si po krkolomném začátku vede nad očekávání dobře. Ale trochu zpátky do minulosti. Dle proběhlé kampaně na již zmíněné crowdfundingové stránce jsem nabyl dojmu, že vývojáři kutí trochu něco jiného, než nám naservírovali nyní. Něco trochu více realistického, co by se blížilo např. Red Orchestře. Však sami ve svém propagačním videu říkali, že se budou snažit hráčům zprostředkovat co nejautentičtější zážitek, který jim moderní technologie v podobě Unreal Enginu 4 nabízí. Jak se postupem času ukázalo, jejich kickstarterovou kampaň jsem si trochu špatně vyložil a slibovaná autenticita vlastně ve hře je, akorát v trochu odlišné podobě, než si ji běžně vykládám a znám z jiných válečných her.


Z Battalion 1944 se tak vyklubala čistokrevná rychlá akce s cílem oslovit hráče, kteří vyznávají hraní tzv. na skill a umí se perfektně orientovat na mapě. Pohotové reflexi, rychlé rozhodování a dokonalá znalost prostředí je hlavním předpokladem pro váš úspěch v této hře. Ačkoliv vždycky záleží na tom, s kým zrovna máte tu čest. Z toho jsem měl trochu strach, protože podobný typ her jsem nikdy moc nemusel…nebo, že by moje paměť už trochu házela error?

Nově po staru
Co jsme to dělali před mnoha a mnoha lety na informatice? Nepobíhali jsme náhodou po stadionu v Duke Nukem 3D a nestříleli po sobě RPGčkem jak smyslů zbavený? Jo jo. A co Quake, Quake 3 Arena či Unreal Tournament, to přeci nejsou žádné simulace a přitom jsem u nich trávil mraky času. To je taky pravda. O Wolfenstein: Enemy Territory ani nemluvě, u něj jsem často zapomínal, kdy je den a noc. Takže vlastně jo, tyhle rychlý akce na skill a reflexi jsem dřív smažil o sto šest a vyrostl na nich, protože ani nic jiného v té době nebylo. Akorát v posledních asi patnácti letech jsem změnil chutě a dávám přednost spíše taktičtějším, pomalejším střílečkám jako je Red Orchestra či Rising Storm. Asi stárnu a bez studu přiznám, že si na tyhle rychlý akce už moc nevěřim. Zároveň si myslím, že akční hry mohou přeci nabídnout víc než jen trigger happy fest aneb permanentní prst na spoušti. To ale přeci nemění nic na tom, že se nelze vrátit zpátky v čase a zavzpomínat na dobu, kdy výrazy jako kill streak, DLC či loot box, nikdo neznal, ačkoliv tzv. war chests čili truhly se skiny se objevují také v Battalionu, takže nějaký ten nový, moderní prvek ve hře přeci jen je.


Ještě před Early Access jsem se zapojil do testování alpha verze a tak nějak jsem nabyl dojmu, že tohle nebude můj šálek čaje. Jenže znáte to, aby se dostavila odměna a pocit uspokojení, tak musíte každé činnosti věnovat trochu času, úsilí a potu. Za hodinu se střílet s přesností snipera nenaučíte. Navíc nejde jen o střílení, ale pochopení jak co funguje, naučení se pohybu a mapám, což je často mnohem důležitější, než jen bezhlavé mačkání spouště. Po počátečním odrazení jsem se tedy dal do hraní a pomalu Battalionu přicházel na chuť.

Early Access Denied
Když vývojáři 1. února 2018 spustili Early Access, byla to katastrofa. Matchmaking nefungoval, vyhledávač serverů ukazoval volná místa, ale připojit se nedalo a když se mi to podařilo, tak jsem byl zklamaný podivnou optimalizací, kdy postupně během hraní docházelo ke snížení framerate na úroveň masny se sekanou. Jako že se to hodně sekalo, rozumíme si. Hráči byli nešťastní a vývojářům to dávali na fórech pěkně sežrat. Hned druhý den po tomto fiasku vydali Bulkhead Interactive upřímné video, ve kterém se hráčům hluboce omlouvají a veškerou zodpovědnost za tuto mizérii přijal vedoucí vývoje, který podcenil zájem hráčů o svojí hru a pronajal si mnohem menší počet serverů, než bylo ve výsledku potřeba a proto docházelo k problémům s připojením. Pozitivní na tom bylo, že během několika dalších hodin zapracovali na updatu a rozšíření serverů a hru uvedli do celkem solidního stavu.


Když jsem zmínil zájem hráčů, tak ten překvapil i mě samotného, protože jsem asi v žádné jiné multipalyerové hře neviděl tolik serverů již v Early Access. Dle mých odhadů při náhodném scrollování vyhledávačem jsou jich stovky a hráčů stovky až tisíce. V tomto ohledu mají tedy Bulkhead Interactive našlápnuto velmi dobře a teď už bude jen záležet, jak s tímto fondem naloží a zda-li dokáží dostát svým slibům a vývoj hnát neustále dopředu. Musím uznat, že updatů během zatím stále velmi krátké doby v Early Access bylo již několik a pokaždé se vývojáři postarali o celkové zpříjemnění a vylepšení herního zážitku co se technických nedostatků a potírání bugů týče. Reagují také na hráče na fórech a celkově se komunita zdá být velmi plodná.

Jak se to teda špíluje?
Battalion 1944 se zaměřuje na multiplayerové bitvy na povětšinou městských či venkovských mapách o menší až střední rozloze, kdy proti sobě hraje družstvo Američanů a Němců v počtu 5 hráčů na každé straně. Najdete zde klasické herní režimy jako Team Deatmatch, Capture the Flag, Free for All či Domination, které znáte z většiny podobných her. Pak je tady režim Wartide s pokládáním/zajišťováním bomby, který do hry přináší nový prvek v podobě sbírání žetonů po padlých vojácích. Na výběr máte jak už to tak bývá z několika tříd postav, konkrétně ze sedmi, které se liší primární zbraní. V režimu Wartide jste na začátku kola limitováni určitým počtem žetonů pro každou z postav. V případě smrti po vás zůstane na zemi žeton, který odpovídá třídě vaší postavy. Když tento žeton seberete, doplníte pro svůj tým danou třídu o jednu jednotku. Žetony sbíráte jak po nepřátelích, tak i po smrti týmových hráčů.


Z taktického hlediska a pro vývoj zápasu to může hrát zásadní roli. Když vám dojdou např. zálohy postavy s rychlopalným Thomsonem u amíků či MP40 na německé straně, pak se můžete na malé mapě, kde je tato zbraň trhákem, dostat rychle do problémů. Zároveň je možné nepřítele na tyto žetony nalákat a počkat si tak na moment, kdy jej nebožák sbírá a podniknout zákeřné přepadení ze zálohy. Jinými slovy, zakempit kousek od žetonu a poslat nic netušícího sběratele na onen svět. I to se stává, je to holt kompetitivní hra a vyhrát chtějí všichni, i svině.

Mně se nejvíce líbí klasické módy Capture the Flag či Domination, kde zabíráte kontrolní body na mapě a jste tak neustále v pohybu. V těchto módech nejvíce vynikne týmová hratelnost Battalionu a když se sejde spolupracující tým (což se stává velmi často), tak není nouze o parádní koordinované přesuny po mapě, vzájemné krytí a zabíjení z pomsty, když to zrovna váš parťák hlídající uličku před vámi schytá rovnou do obličeje. Battalion cílí na turnajové hraní, ano, takové ambice má a dle ohlasů to vypadá, že je to hra přímo ztvořená pro progaming. Přesto zde najdete takové prvky jako plazení či vyklánění, což nutně nemusí znamenat, že je to realistická hra, ale přináší to další prvek do hratelnosti. Dalšími vlastnostmi je naprosto tichá chůze při přikrčení nebo naopak hlasité dupání při běhu, které je slyšitelné dost daleko. Zvuky vydává také sebrání žetonu po padlých. Obecně o zvucích se dá říct, že z taktického hlediska hrají dost zásadní roli a v pozdějších fázích hry se hráči uchylují spíše k tichému našlapování než zběsilému pobíhání po mapě. Zároveň se zde vyskytuje legendární bunny hoping a diving. Na skákající a zároveň střílející jedince si tak budete muset zvyknout stejně jako já, přičemž ti lepší z nás toho dokáži pořádně využít či zneužít, záleží jak to berete.


Hit me baby one more time
Co je ale zcela zásadní pro zábavnost hry je pocit ze střelby, míření a zásahů postav, tzv. hitboxů a v tomto ohledu je Battalion už teď vynikající. Ve hře není recoil, čili zpětný ráz a ani houpání zbraně při míření, takže střelba je opravdu poplatná tomu, kam míříte a tam dopadne kulka. Nejsem si ani vědom nějakého zpomalení kulky, nebo jinak řečeno zpomalování či klesání kulky v závislosti na vzdálenosti. Zabití působí velmi dobrým dojmem a člověk má skutečně pocit, že se trefil a jeho kulka nadělala odpovídající paseku. Sice to nemohu potvrdit a ani jsem o tom nikde nečetl, ale zdá se mi, že ve hře funguje jakýs takýs systém penetrace kulky drobnými dřevěnými objekty, ale nejsem si tím jist. Zdálo se mi, že jsem několikrát zabil nepřítele schovaného např. za dveřmi, ale mohla to být jen náhoda.


Když Battalion srovnám např. s posledním Call of Duty, které se vrátilo do druhoválečného prostředí, tak Battalion u mě jasně vítězí v pocitu ze střelby, chování zbraní a hmatatelném zpracování prostředí. Grafika není na úrovni Battlefieldu 1 či jiných prémiových her, ale je plně dostačující a nesouhlasím s tím jak někteří brblají, že je grafika ošklivá či snad zastaralá. Důležitou stránkou grafiky je její funkčnost a přehlednost, čili mapy sice mohou občas působit prázdně a jednoduše, ale pro příjemnou a přehlednou hratelnost není třeba spektakulárních detailů. Ba naopak, ty by mohly rušit. Z taktického hlediska potěší, že mapy jsou víceúrovňové, nehraje se tedy čistě jen na zemi na jedné rovné ploše a navíc jsou otevřené a to v tom smyslu, že na nich prakticky neexistuje slepá ulička. Únikových či naopak přepadových míst je celá řada a to včetně interiérů budov, oken, schodů a možností na některá vyvýšená místa postupně vyskákat.


Vynikající znalost mapy je proto otázkou několikerého zahrání. Pečlivé checkování každého místečka zaměřovačem je také důležitým prvkem a postupně vám přejde do krve a stane se základním stavebním kamenem hratelnosti a zábavy. Když zkrátka víte kde jste a víte co máte dělat, jak se máte chovat, tak se v tomto prostředí začnete cítit dobře. Postupně vám tyto návyky přejdou do krve, začnou se automatizovat a zůstává jen čistá radost ze hry. Požitek ze střelby navíc umocňuje kvalitní zpracování modelů postav, zbraní a věrné zvuky. Legendární M1 Garand zní božsky a nemůžu se ho nabažit. Cink! U postav se mi líbí detail měnícího se výrazu v obličeji. Když hráči střílí nebo jsou naopak pod palbou, tak postavy různě otvírají ústa v úžasu, hněvu či heroickém ryku, což je detail, který se moc u her nevyskytuje. Mně osobně ještě napadla taková vychytávka, která snad v žádné multiplayerové hře tohoto typu ještě není. Nebylo by špatné, kdyby postavy otevíraly ústa v případě, že hráči mají zapnutý voice chat. Nemusela by to být kdovíjaká věrohodná mimika po vzoru Half-Life 2, stačilo by jen takové brblání ústy, když např. na parťáky křičím „take cover“.


A čí v ment?
Po 5 hodinách hraní Early Access mám z Battalion 1944 velmi dobrý pocit a s každým dalším hraním mám dojem, že méně je někdy více. Tím více myslím trendy u současných moderních her, které hráče odměňují za každou kravinu, kdy vám na obrazovce vyskakují číslíčka, achievementy a ego zvedající údaje, které mají nahodit ten blahodárný pocit jako že jste dobří, přičemž jste dřeváci a často vůbec nevíte, co děláte a je to jen o náhodě. Zde je to mnohem osobní. Když to srovnám s Battlefieldem 1, tak zde si každého zabití vážím mnohem více a vím, že jsem si jej tvrdě vybojoval a zasloužil. Ano, jistě, stává se, že k několika killům přijdete jak slepej k houslím při spamování granátem, ale jsou servery, které toto zakazují (alespoň textově) a hráči tyto pravidla více či méně respektují. Je zřejmé, že u této hry je alfou a omegou tým, se kterým hrajete a tým, proti kterému hrajete. Nejlepší jsou vyrovnané zápasy, kdy se přetahujete o jeden bod na mapě nebo kdy každý bráníte ukradenou vlajku a zároveň se snažíte tu svojí vrátit na původní místo. Takových her jsem zažil už několik a díky menšímu počtu hráčů jsou o to týmovější a intenzivnější. K tomu si připočtěte rychlý respawn a o akci takříkajíc na jeden nádech není nouze. Jako perličku dodám, že jeden z nejlepších zážitků v Battalionu jsem měl při hře Domination, kde zabíráte tři body na mapě. Hráli jsme 2 na 2 a ze zběsilé akce se stalo takové celkem pěkně taktické nahánění s parádní atmosférou. Uznejte sami, že kvalitní mulťák, ve kterém vám stačí jen hrstka hráčů, není úplně k zahození. Pro LAN party či privátní seance s kamarády ideální varianta.


Nedejte se odradit
Spousta recenzí na Steamu je sice negativních, ale většinou proto, že hráči byli vykopnuti ze serveru nebo že jim hra spadla či se vyskytl jiný technický problém. Je potřeba si uvědomit, že hra je v Early Access, kde nějaký ten měsíc ještě setrvá, takže technické nedostatky budou postupně odlaďovány a naopak nové prvky přidávány. Např. poslední update do hry přidal VOIP komunikaci a výrazně zvýšil stabilitu a optimalizaci hry, takže vývojáři se snaží a vytýkat jim nedostatky v této fázi není úplně fér. Je smutné, že někteří hráči jsou velmi netrpěliví a po půl hodinové špatné zkušenosti se na hru vykašlou, chtějí vrátit peníze a navíc škodolibě napíší negativní recenzi. Proto na recenze na Steamu příliš nedávejte, v poslední době se z nich stal odpad. Battalion 1944 si tam zatím odnáší smíšená hodnocení, ale dle svých herních zážitků a zkušeností mohu říct, že se jedná o velmi zajímavou variantu ke hrám typu CoD či Counter-Strike a dokonce si dokáži představit, že zaujme i hráče jako jsem já, čili takové, kteří si spíše zvykli hrát akce v pomalejším tempu. Budete překvapeni, jak dobře se Battalion hraje, když mu dáte trochu času. A navíc cenově se jedná o velmi dostupnou hru za pouhých 15 Euro, tak proč jí nezkusit.

Kam dál?



Komentáře

Oblíbené příspěvky

HARDWARE / Jak mě převezla baterie CR 2032 na základní desce

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze