Nedávno jsem si přečetl některé články zahraničních magazínů a narazil jsem na dva, které mě inspirovaly k napsání tohoto postu. Shodou náhod oba pochází ze sajty Examiner.com (náhoda?).
První článek se týká atmosféry L4D a ztvárnění Special Infected. Autorovi se nelíbí, že všichni ti Boomeři, Witchky, Smokeři, Hunteři a v neposlední řadě Tankové vypadají úplně stejně a že vyluzují zvuky, podle kterých již dopředu poznáte, o koho jde. Že prý
"Super Infected vypadají jako super-záporáci z komiksů". WTF? Docela by mě zajímalo, jestli autor tohoto výroku pochopil podstatu hratelnosti L4D - kooperativní, rychlá, taktická akce. Hrál tu hru vůbec? Ještě si rýpnul do atmosféry jako takové. Popravdě, L4D není o strachu z neznáma, ale o strachu ze smrti. Na strach v L4D není čas, ale přiznejme si, že některé skoky Huntera či nářek Witch nás děsí stále a znovu (aspoň na okamžik). Prostě nechcete umřít a chcete dokončit kampaň. Od strachu ze smrti se dostávám k druhému článku, který kritizuje nedávno vydané DLC -
Survival Pack.Je pravda, že původní obsah L4D byl celkem mizerný a hráče štvala především absence dvou kampaní pro Versus mód. Survival Pack je přinesl a navíc hru obohatil o
Survival mód. Podle Andrew Whippla z Examineru to ovšem bylo málo a tak podle něj doslova
"Survival Pack nestál za to čekání". Já k tomu jen dodám, že Survival Pack je zdarma a Valve se s ním vůbec nemuselo obtěžovat. L4D se i bez něj prodávalo více než dobře. Herní mechanismus je v této hře totiž příliš novátorský a lákavý na to, abychom ho kvůli "nedostatečnému" obsahu alespoň nezkusili. A až dorazí nové SDK, bude o další zábavu postaráno. Já si tedy nestěžuji.
A jakými muškami trpí L4D podle vás?UPDATE (28.4.09):
Reaguji na komentář pod článkem od Himixe:Jednoznačně souhlasím, že největší slabinou je server browser a připojení k hrám jako takové. Často se vůbec nepřipojím, vyhledávám hru neúměrně dlouho nebo oficiální server během hry vypnou. To by se stávat nemělo.Na druhou stranu L4D je kooperativní hrou a klasické vyhledávání známé z jiných MP her by asi taky nedělalo dobrotu. Jednak je zde max.počet hráčů 8 (Versus) a jednak každý připojený hráč má obrovský vliv na hratelnost. V ostatních hrách, kde hraje 16 a více hráčů se lidi připojují a odpojují jak se jim to zrovna hodí. V L4D (podle mých zkušeností) se hráči snaží dohrát kampaň a neodpojují se během hry. Proto je systém připojení navržen "automaticky", aby se hráč nemusel prodírat serverama, které jsou beztak plné. A navíc, jak už Valve v některé ze zpráv napsalo, nechtějí, aby se z L4D stala střílečka vyvolených skupinek - tedy lidí, kteří hledají nejlepší spoluhráče s nejlepším pingem. Proto ta automatika, která vyhledává hry odpovídající vašim zkušenostem, schopnostem a rychlosti připojení. Tenhle systém se jmenuje "matchmaking" a Valve na něm neustále pracuje. Je ale možné, že v budoucích updatech se objeví klasický server browser jako alternativa pro ten automatický.
Huner, Boomer ani Witch mi nevadi, ale Tank se mi taky nelibi a take mi pripomina komixovou postavicku.
OdpovědětVymazatZvuky, podle kterych poznam specialni zombiky mi nevadi, naopak to atmosferu podporuje...
A co zmenit? Pridal bych zbrane a mapy, ale tohel vsechno se nejspis vyresi "samo" az vyjde SDK.
Co je ve hre ale opravdu otresne, je vyhledavani serveru a vubec cela prace s pripojenim do hry, co bych dal za stare GUI ala CSS,
HimiX: Reakci na tvůj komentář najdeš přímo v článku.
OdpovědětVymazatTaky máš pravdu :-), je fakt, že ten tebou zmíněný matchmaking má opravdu smysl. Ale :-)
OdpovědětVymazatKdyž se založí lobby tak si tam všichni chvilku posíláme Hi, hi, a vesele se zdravime a všichni se těšíme na společnou hru, leader dá hledat server a ten se hledá a hledá a hledá a pořád nic... nikdo neví co se děje a jestli se někdy teda na ten server připojí a tak začnou utíkat.
Například mě se takhle do hry podařilo dostat snad jen jednou!!! Od jisté doby se tedy připojuji pouze do rozehraných her.
Dál mě docela "ba" když dám quick match a hra začne hledat, najde a pak řekne, že je hra plná a vyhodí mě to, místo toho, aby za prvé mi vůbec neukazovala plnej server :-) a za druhé pokud už mi to teda ukáže má automaticky hledat další volnou hru a né, že já opět musím spouštět quick match.
Proste hra je to úžasná, ten způsob hledání herních servrů má své opodstatnění, ale chtělo by to trochu doladit...
jj ty kicky z hledání serverů mě taky štvou. Stejní nepřátelé a bossové mi nijak zvlášť nevadí, ikdyž rozhodně by nějaké rozdíly u dvou stejných tanků potěšily...
OdpovědětVymazatCo mě trochu vadí je když je hráč sražen na zem a může střílet jenom pistolkama. Samotného mě sice nenapadá, jak by to šlo udělat jinak, ale z takové scény není nijak znázorněná bolest, nebo oslabení hráče na zemi. Hráč netrpí, jen čeká, až ho parťák vysvobodí a zvedne - v tom lepším případě, jinak to je zbytečně dlouhé čekání na smrt...
Je fakt, že to vůbec není ideální řešení a čekání na free server trvá celou věčnost a připojení do hry je taky sázka do loterie. Chtělo by to dořešit v nějakém dalším updatu.
OdpovědětVymazatNo a taky mě dneska napadlo, že by vůbec nebylo špatné, kdyby se v Survivalu dalo více manipulovat s objekty. Tím myslím budování překážek ze stolů a skříní atd. Jeden hráč stůl neunese, dva už ano - hned by tu byl další prvek, který by rozšiřoval multiplayerovou sounáležitost. Tahání bomb a kanystrů je málo. Sice by taková překážka asi dlouho nevydržela před tankem, ale několik vteřin by mohla přidat a jedná se o vlastnost, která dělá Source Sourcem...
OdpovědětVymazatapin: S těma překážkama to funguje v HL2 módu Zombie Panic: Source, který je zdarma ke stažení také na Steamu. Viděl jsem pár videí a má to něco do sebe. Zablokování dveří stolem, židlema nebo dokonce výroba okenic pomocí prken. Rozhodně by to Survival oživilo a člověk už by se nemusel tolik babrat s těma kanystrama. Dokonce by to bylo lepší i v tom, že připravenou plynovou bombu by člověk umístil tam, kde se zombící na chvíli zaseknou - někam před okno a pak by je pěkně hromadně usmažil.
OdpovědětVymazat