Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

DOJMY / Burnout Paradise: The Ultimate Box - sandboxové závody pro všechny

Nestává se mi každý den, abych dostal pozvánku na prezentaci zbrusu nové závodní hry od EA. Proto jsem si tuto (pro mě premiérovou) událost nemohl nechat ujít. Tak jsem se svým kamarádem (Jiřím Linhou alias Georchou) nasedl do Fabie VRS (cca 130 koníků) a náš řidič (Sovicz), který měl náhodou služební cestu do Prahy, nás k zbrusu novým kancelářím EA Czech v komplexu (City Empiria? tak prej se to jmenuje jinak) odvezl. Co odvezl, my jsme letěli! Jízda nás dokonale nažhavila na předváčku Burnout Paradise: The Ultimate Box, která je první hrou ze série Burnout vycházející také na PC. Konečně! Sám se divím, že takto úspěšná konzolová hra si našla cestu na PC až teď. A divil se také Mgr. Miroslav Buchta, který nás celou prezentací prováděl, když jsem se ho na to zeptal. Odpověď nejspíš znají pouze ti nejvyšší z EA.

Ještě před samotnou prezentací nás v útulném showroomu uvítala půvabná asistentka, což nás nažhavilo ještě víc ;-). K samotnému hraní byly k dispozici dvě VELMI výkonné herní sestavy. Jedna disponovala třemi LCD displeji zapojenými synchronně, což hře dodává větší přehlednosti. Na postranních obrazovkách je možné si včas všimnout předjíždějícího auta a v mžiku mu v tom zabránit. Druhá sestava disponovala novými 3D brýlemi od NVIDIE, které se teprve chystají do prodeje (na brýle je uvaleno informační embargo, ale mohu říct, že v případě Burnout Paradise nebyl 3D efekt bůhvíjaký. Musí se ještě zapracovat na ovladačích. Na druhou stranu jsem nepocítil únavu očí či jiný vedlejší efekt známý ze starších 3D brýlí). Nic nám nebránilo k usednutí a odehrání prvních několika desítek minut. A že ta hodina a půl hraní utekla jako voda, to vám snad ani nemusím říkat. Nyní přejďeme k samotným dojmům z hraní.

První dojmy - Jiří Linha alias Georcha (náročný specialista na simulátory jako RACE, NASCAR či Richard Burns Rally)
Rozlehlé město, horské průsmyky, pláže i jízda po střechách budov. To vše jsem si mohl vyzkoušet jako jeden z prvních v české pobočce Electronic Arts v Praze. Velká akce, velké množství automobilů a téměr nekonečná hratelnost, díky průběžným updatům. Menší komplikace občas znamená oprava auta, či jeho lakování, které není dostupné přímo z menu, ale musíte si zajet do příslušneho servisu, což někdy stojí díky velikosti mapy drahocenný čas. To by se však mělo pomocí updatu brzy změnit. Na své si přijdou jak milovníci motorek, tak aut, protože si můžete vybrat, s jakým strojem se budete po městě prohánět. Poté se již můžete volně potulovat po městě, srážet billboardy, zamčená vrata a v podstatě vše, co vám přijde do cesty. Nechybí ani obrovské skoky. Téměř na každé z mnoha křižovatek na vás čekají různé typy závodů. Chtěl bych ocenit hlavně závod zvaný Žhavá jízda, kde máte za úkol zničit všechny protivníky a přináší alespoň pro mě největší akci. Na výbornou je také zpracován systém zpomalených záběrů při skocích, či dokonalá deformace auta při jeho rozbití na jednotlivé součástky. Ačkoliv jsem hráčem simulátorů, tak bych tuto hru doporučil všem určite vyzkoušet. Nabízí mnoho akce a zábavy, totálni odpočinek a hratelnost pro všechny hráče, bez rozdílu věku či pohlaví.

A moje dojmy

Série Burnout se nikdy nesnažila útočit na post simulátorů závodů aut. Ba naopak. Jedná se o čistokrevnou arkádu, kterou si může zahrát úplně každý, bez rozdílu věku či pohlaví. Stejně tak je koncipován i tento díl, který od hráče vyžaduje pouze jediné - aby se bavil. Ovládání bych přirovnal k lízání zmrzliny - je to snadné, návykové a nikdo vás to nemusí učit. Na klávesnici drží auto jako přibité, takže s gamepadem či snad dokonce volantem si škodu dělat nemusíte. Plnění předem nalinkovaných úkolů vás nečeká, protože něco jako kariéru nebo snad příběh ve hře nenajdete. Vaší jedinou starostí bude dokonalé poznání obrovského Paradise City (30 km čtverečních), ve kterém se jen tak projíždíte, závodíte, prozkoumáváte zkratky, nacházíte nové a nové skoky, ničíte okolí a své soupeře, zajíždítě rekordy, hledáte billboardy ke zničení, snažíte se vyhnout veřejné dopravě (nebo naopak) a blbnete. Spojení "sandboxové závody" je mojí definicí posledního Burnoutu a svoboda pohybu zde dostává nový rozměr. Poté, co jsem si vybral jedno z mnoha získaných automobilů jsem se přistihl, že asi půl hodiny "jenom" kroužím po městě, nechávám se unášet dokonalou grafikou, detailně zpracovaným prostředím, adrenalinovým pocitem z rychlosti a efektními zpomalovačkami při nehodách. Obzvláště realistické kolize patří k tomu nejlepšímu, co vám hra nabídne. A je jedno, jestli se jedná o přímý náraz do zdi či do protijedoucího automobilu. Detailnost, efektnost a realističnost těchto nehod vás ve zpomaleném záběru přenese do první řady "destruction derby". Zničitelné okolní prostředí sice nenabízí úplnou svobodu ve stylu "projedu barákem", ale pořád je co rozbíjet. Tyhle závody si užijí i hráči, co teprve o řidičském průkazu sní a zároveň i ti, kteří už o něj přišli. A ženy, dívky, mohou být také v klidu. Hra vás za nepořádek na silnici trestat nebude. Ba naopak. Čím horší, brutálnější nehody, tím lépe.

Cit pro srážky se projeví obzvláště v módech, kdy vás po dobu závodění pronásledují dotěrní soupěři, kteří se z vás snaží "ztrhat plechy". Hra nabízí několik módů, včetně klasických závodů, či kaskadérských show. Samotné závodění je vychytané v tom, že nikde není pevně dáno, kudy máte jet. Což na jednu stranu vyžaduje dokonalou znalost města a jeho okolí, ale na stranu druhou vám dává nekonečnou svobodu. Proč jet za ostatními jako ovce a nezkusit raději tu zkratku, které jste si všimli minule? Pro hráče se špatnou orientací připravili Criterion Studios klasickou mapku a zároveň do hry implementovali nenásilný způsob navigace v podobě blinkru. Před důležitou zatáčkou, která kopíruje ideální trasu závodu, váš plechový ďábel včas automaticky zabliká do požadovaného směru a vy se tak můžete soustředit pouze na rychlou jízdu bez otravného koukání na mapku. Jednoduché, logické a funkční. Ale jak jsem říkal, představivosti se meze nekladou a vy tak do cíle můžete dorazit klidně z druhé strany cíle.

Mým nejoblíbenějším módem se stala stejně jako u Gerochy, Žhavá jízda, kdy není důležité zvítězit, ale rozsekat ostatní na maďeru. Pokaždé, když jednoho ze svých soupěřů odstrčíte do zdi, na skokánek, či do protijedoucího automobilu, se tato akce objeví ve zpomaleném záběru a vy si s nadšením pomyslíte: "V jakým filmu jsem tohle jenom viděl?". Je to efektní, je to brutální, ale nesmírně zábavné. Při poškození vašeho automobilu není problém projet jedním z mnoha opravárenských stanovišť, které přímo během závodu přemění váš vrak v nabouchanou mašinu a vesele tak můžete pokračovat v šílené jízdě. Aby vaše jízda byla opravdu šílená a aby té rychlosti nebylo málo, jsou všechny vozy vybavené dnes již klasickým zásobníkem nitra. Ten se vám doplňuje přímo za jízdy nebo na speciálních místech označených ikonkou benzínky. A tankovat nitro se náramně vyplatí. Ať pro zběsilou jízdu rušným centrem města, okolními serpentinami nebo pro zvládnutí jednoho z mnoha "big jumpů".

Vlastní automobily získáváte v závodech nebo jejich zničením. Jestliže se během volné jízdy kolem vás motá namachrovaný závodník, není nic jednoduššího, než ho odstavit. Zničením jeho automobilu tento vrak získáte a můžete jej následně použít v závodech (po opravení samozřejmě). Důležitou náplní hry je sbírání řidičských licencí, kterých je ve hře hned několik a každá z nich vám odemyká další a další auta. Auta se navíc dělí do třech kategoriích podle svého výkonu, odolnosti a efektivity v soubojích. Verze The Ultimate Box navíc obsahuje několik vylepšení a bonusových doplňků, které zaručenou 80-ti hodinovou zábavu doplní o další desítky hodin. Předně je zde balíček Cagney přidávající do hry 3 nové módy, 70 nových úkolů a 2 nová auta. Dále je zde balíček Bikes s čtyřmi ultrarychlími motorkami (které se mimochodem ovládají podobně jako auta) a změnou denní doby a počasí. A v neposlední řadě je zde balíček Party, který umožní až osmi hráčům na jednom PC si vychutnat multiplayerový offline mód ve stylu "hot seat". O samotném online multiplayeru nemohu říct nic konkrétního, protože jsem neměl možnost jej vyzkoušet. Každopádně by měl nabídnout zcela organickou zábavu, kdy pouhým ježděním po městě můžete potkat některého ze stovek soupěřů a vyzvat jej na souboj. Nesmím také zapomenout zmínit další nadcházející přídavky, které budou pravidelně vycházet. Dalším má být Legendary Cars, který hraní obohatí o klasické bouráky z filmů - kdo by si nechtěl zazávodit ve slavné DeLorean (Návrat do budoucnosti), Manhattan Spirit (Krotelé duchů) či snad Carson Nighthawk (Knight Rider)? A to zcela zdarma (na rozdíl od platících konzolistů).

Úplně na závěr bych ještě dodal pár postřehů, které z Burnout Paradise The Ultimate Box dělají nevšední zážitek. Od samého počátku hry jste v tzv. Freeburn módu, který vám umožní prozkoumat celé město bez nutnosti odemykání nových lokací. Ve hře prakticky chybí jakékolv menu a závody si vybíráte svým automobilem po najetí na křižovatku, která daný typ závodu představuje. Pak už jen stačí stisknout plyn+brzdu a jdete na to. Tento způsob ovládání bez menu má ale také jednu malou nevýhodu - po každém závodě, který nesplníte, je nutné se na danou křižovatku vrátit. V dalším updatu hry by se ale měla objevit možnost restartovat závod manuálně okamžitě po dojetí. Podobně funguje také volba auta, která je možná pouze v určených místech. Někomu neustálé ježdění sem a tam může vadit, jiný to naopak ocení.

Demoverze Burnout Paradise Ultimate Box vychází v těchto dnech jako kompletní časově omezená trial verze (60 minut) s možností okamžitého zakoupení přímo ve hře. Úplně na závěr dodám, že mám z této hry velice příjemné pocity. Kdo má rád absolutní volnost, rychlost, skoky, zběsilé honičky, městské závody, obří nehody a nekonečnou destrukci ve stylu FlatOutu, neměl by si tuto premiéru série Burnout na PC nechat ujít. Tahle hra prostě na PC chyběla!
Vychází již 6. února 2009.
Pozn. PC verze disponuje rozhraním DirectX 10, lepšími texturami a podporou až 3 monitorů!