Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

SPECIÁL / Left 4 Dead - Art Director - 1. část - Filmové efekty

Left 4 Dead využívá zcela unikátní systém "řízení" hry - The Director. Přímo za chodu hry upravuje AI, rozestavění předmětů, pozici nepřátel a dokonce i grafické efekty. V první díle této série se zaměříme právě na grafické efekty, které dělají z hraní L4D filmový zážitek.

Vývojáři chtěli v L4D dosáhnout specifického vzhledu, který by měl nádech hollywoodského hororu. K tomu adaptovali několik grafických efektů - color correction, film grain, vignette a local contrast. Nyní se na ně podíváme z blízka.

1. Color correction ("korekce barev")
Touto funkcí upravili v některých oblastech barevné podání a to tak, že ubrali na barevnosti. Tím je dosaženo ostřejšího obrazu a bledějšího odstínu. Zároveň však dali vyniknout důležitým prvkům ve hře jako jsou batůžky s lékárnou na zádech, krev a úniková místa.



2. Film grain ("filmový šum")
Je to hororová akce plná napětí a temných míst. K dosažení ještě hrozivějšího vzhledu je ve hře použit filmový šum, známý z hororů. Jak je všeobecně známo, tam kde je málo světla, se špatně fotí nebo natáčí. Respektive se objevují artefakty z nedostatku světla procházejícího skrze objektiv. Stejně tak se chová i lidské oko. Pokud na sítnici nedopadá dostatek světla, nemáme šanci vidět ostře. Kromě toho, že to hře přidá na filmovosti, přidává to i hloubku do temných zákoutí. Jak známo z jiných her, filmový šum po celou dobu hry není to pravé ořechové. Proto L4D přišlo s adaptivním postupem, kdy se filmový šum objevuje nejvíce v tmavých koutech. Naopak tam kde je světlo, není téměř vidět nebo úplně zmizí. Je to logické a funguje to skvěle.



3. Vignette ("orámování")
Toto je opravdu zajímavý filmový efekt, který se používal u laciných filmů. Jedná se o jakýsi "tmavý rámeček" kolem obrazu. V L4D ovšem tento rám použili pouze na horní část obrazovky, aby se hráč necítil omezován výhledem jako v nějaké kukani. Tento tmavý pruh má za úkol soustředit hráčovu pozornost do středu obrazovky, tam kde je akce a navíc ještě více ztemňuje atmosféru. Je to detail, ale geniální.



4. Local contrast ("lokální kontrast")
Záměrně jsem nepoužil výraz "místní", protože by byl zavádějící. Lokální kontrast je funkce využívající se při retušování fotografií. V L4D je tohoto zvýraznění kontrastu použito v místech a v situacích, které obsahují množství detailů. Tento efekt navíc prohlubuje celou scénu, dodává jí detail a hráč má tak pocit bezprostřední účasti ve hře.




Všechny tyto čtyři efekty se během hry různě prolínají a doplňují v závislosti na okolním dění, na vašem zdraví a intenzitě akce. Krásně je to vidět např. když vás kolega zvedá ze země. Tmavý pruh se zvýrazní, barva jakoby vybledne a hráč má pocit, že ztratil hodně krve. Je to krátkodobý efekt, ale jasně vám dá najevo, že jste málem umřeli. Další příklad, tentokrát s využitím "lokálního kontrastu". Když si vezmete prášky proti bolesti, tak se okolní prostředí výrazně zostří. To je dáno tím, že tyto prášky mají dočasný efekt a na chvíli tak dávají zapomenout na bolest. Vaše smysly se tak jakoby znovu nastartují, naboostují, je to jako dávka adrenalinu. Podobných příkladů je v L4D celá řada. Filmové efekty jsou jen jednou z vychytávek, jak se v L4D dosahuje ponuré a adrenalinové atmosféry. Příště se podíváme na to, jak se v L4D dělá temnota. Další informace o této akci v dojmech z dema.

zdroj: L4D blog

Komentáře

Oblíbené příspěvky

HARDWARE / Jak mě převezla baterie CR 2032 na základní desce

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

PRVNÍ DOJMY / Battalion 1944 (Early Access) - Návrat ke kořenům FPS v moderním kabátku