Vybraný příspěvek
INFO / Nové hodnocení her na blogu aneb nula až deset je přežitek
- Získat odkaz
- X
- Další aplikace
Recenzenti mají ve svých rukou moc jako nikdo jiný. Kritika prodejům hry vůbec nesvědčí a je často tématem do diskuze. Co když je ale hra nadhodnocena? To také není v pořádku.
Tento článek je reakcí na "kauzu" ohledně přechvalného hodnocení GTA IV, o které jsem psal v tomto článku.
Hodnocení her: 0-10/10. Stupnice, která ztrácí svůj význam
Osobně mám k systému hodnocení jako takovému velké výhrady. Stupnice 0-10 je podle mě již přežitek a v dnešní době nic neříkající systém hodnocení. Ale není to chyba samotné stupnice! Recenzenti jsou v posledních letech v nějaké letargii či snad stereotypu a de facto hru hodnotí většinou až tou druhou polovinou stupnice. Jakoby se báli dávat nižší hodnocení - aféra na Gamespotu s hodnocením Kane and Lynch (vyhození Gerstmanna) je jasným důkazem toho, že velké herní servery jsou pod šíleným tlakem sponzorů a vydavatelů. A to je špatně. Vydavatelé chtějí vysoká hodnocení = vysoká prodejnost. Díky tomu se jako kvalitní hra bere pouze ta, která má 8/10 a vyšší. To je ale přeci nesmysl! Průměrná hra má dostat hodnocení 5/10 od toho se jí říká průměrná - a pokud někdo v recenzi napíše, že je to špatná hra s mizerným zpracováním a nic moc hratelností, pak by měl sáhnout k hodnocení někam kolem 3-4/10.
Jak z toho ven? Buď se změní přístup recenzentů, nebo se změní systém hodnocení. Jaký je vlastně rozdíl mezi hrou, která má 2/10 a 4/10 ? Minimální. A jak to pozná čtenář? Nijak. Jaký je rozdíl mezi 5/10 a 6/10? Hm? Čert ví. Je to nicneříkající hodnocení, takže pryč s ním. Buď se číselná hodnocení zruší (a čtenáři tak budou muset skutečně recenzi přečíst a ne jen nahlížet na výsledný verdikt), nebo se stupnice zredukuje. Což takhle hodnocení 0-5/5? Nebo 0-7/7 ? Vybral jsem stupnici s hodnocením 0-7 s tím, že každá hodnota je zastoupena jednou vlastností hry:
- Grafika+fyzika (celk.tech.zprac.)
- Design (originalita)
- Hudba (zvuky)
- Ovládání (uživ.rozhraní)
- Příbeh (atmosfera)
- Hratelnost (zábavnost)
- Optimalizace (náročnost na HW)
Budu hodnotit na desetinná místa s tím, že nejnižší možné hodnocení dané vlastnosti je 0,5. Výsledek se sečte a máme konečné hodnocení. Pokud bych měl uvést příklad, tak vezmu třeba Resident Evil 4 na PC (konverze): grafika+fyzika dostane jasně 0,5 , design 0,9, hudba+zvuky 0,9 , ovládání 0,5, příběh+atmosféra 1,0, hratelnost 1,0, optimalizace + náročnost na HW 0,9. Výsledek = 5,7/7 (přepočítáno na současné hodnocení = 8,1/10) a to by odpovídalo.
Navíc tento systém hodnocení má výhodu v tom, že jej není možné ošálit tím, že dám hře kvůli grafice třeba o 30 procent navíc! A to se stává poměrně často. O co je grafika důležitější než hudba, hratelnost nebo level design? Vlastnosti by si měly být rovny. Navíc by se hodnocení mohlo časem doplnilo o graf, či nějaký "koláč" kde by čtenář jasně viděl, za co hra dostala body.
Od teď je bude na tomto blogu uplatňován tento systém hodnocení. Nejedná se o konečnou variantu, může dojít ke změnám. Tento systém se nemusí uplatnit u všech žánrů - strategie, adventury atd.
A jaký názor na hodnocení her máte vy? Co navrhujete?
Komentáře
velmi zajímavý nápad s hodnocením her. V polském časopise Click se podobný již používá. Vždy ovšem záleží na názoru recenzenta. Ve vaší stupnici mi chbí UMĚLÁ INTELIGENCE. Něco jsem napsal i já na www.hryprochude.websnadno.cz
OdpovědětVymazat