Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

INFO / Nové hodnocení her na blogu aneb nula až deset je přežitek

Recenzenti mají ve svých rukou moc jako nikdo jiný. Kritika prodejům hry vůbec nesvědčí a je často tématem do diskuze. Co když je ale hra nadhodnocena? To také není v pořádku.

Tento článek je reakcí na "kauzu" ohledně přechvalného hodnocení GTA IV, o které jsem psal v tomto článku.

Hodnocení her: 0-10/10. Stupnice, která ztrácí svůj význam

Osobně mám k systému hodnocení jako takovému velké výhrady. Stupnice 0-10 je podle mě již přežitek a v dnešní době nic neříkající systém hodnocení. Ale není to chyba samotné stupnice! Recenzenti jsou v posledních letech v nějaké letargii či snad stereotypu a de facto hru hodnotí většinou až tou druhou polovinou stupnice. Jakoby se báli dávat nižší hodnocení - aféra na Gamespotu s hodnocením Kane and Lynch (vyhození Gerstmanna) je jasným důkazem toho, že velké herní servery jsou pod šíleným tlakem sponzorů a vydavatelů. A to je špatně. Vydavatelé chtějí vysoká hodnocení = vysoká prodejnost. Díky tomu se jako kvalitní hra bere pouze ta, která má 8/10 a vyšší. To je ale přeci nesmysl! Průměrná hra má dostat hodnocení 5/10 od toho se jí říká průměrná - a pokud někdo v recenzi napíše, že je to špatná hra s mizerným zpracováním a nic moc hratelností, pak by měl sáhnout k hodnocení někam kolem 3-4/10.

Jak z toho ven? Buď se změní přístup recenzentů, nebo se změní systém hodnocení. Jaký je vlastně rozdíl mezi hrou, která má 2/10 a 4/10 ? Minimální. A jak to pozná čtenář? Nijak. Jaký je rozdíl mezi 5/10 a 6/10? Hm? Čert ví. Je to nicneříkající hodnocení, takže pryč s ním. Buď se číselná hodnocení zruší (a čtenáři tak budou muset skutečně recenzi přečíst a ne jen nahlížet na výsledný verdikt), nebo se stupnice zredukuje. Což takhle hodnocení 0-5/5? Nebo 0-7/7 ? Vybral jsem stupnici s hodnocením 0-7 s tím, že každá hodnota je zastoupena jednou vlastností hry:

  1. Grafika+fyzika (celk.tech.zprac.)
  2. Design (originalita)
  3. Hudba (zvuky)
  4. Ovládání (uživ.rozhraní)
  5. Příbeh (atmosfera)
  6. Hratelnost (zábavnost)
  7. Optimalizace (náročnost na HW)
Pozn. Do jednotlivých bodů se mohou zařadit ostatní podkategrie - atmosféra, zvuky, obtížnost atd.

Budu hodnotit na desetinná místa s tím, že nejnižší možné hodnocení dané vlastnosti je 0,5. Výsledek se sečte a máme konečné hodnocení. Pokud bych měl uvést příklad, tak vezmu třeba Resident Evil 4 na PC (konverze): grafika+fyzika dostane jasně 0,5 , design 0,9, hudba+zvuky 0,9 , ovládání 0,5, příběh+atmosféra 1,0, hratelnost 1,0, optimalizace + náročnost na HW 0,9. Výsledek = 5,7/7 (přepočítáno na současné hodnocení = 8,1/10) a to by odpovídalo.

Navíc tento systém hodnocení má výhodu v tom, že jej není možné ošálit tím, že dám hře kvůli grafice třeba o 30 procent navíc! A to se stává poměrně často. O co je grafika důležitější než hudba, hratelnost nebo level design? Vlastnosti by si měly být rovny. Navíc by se hodnocení mohlo časem doplnilo o graf, či nějaký "koláč" kde by čtenář jasně viděl, za co hra dostala body.

Od teď je bude na tomto blogu uplatňován tento systém hodnocení. Nejedná se o konečnou variantu, může dojít ke změnám. Tento systém se nemusí uplatnit u všech žánrů - strategie, adventury atd.

A jaký názor na hodnocení her máte vy? Co navrhujete?

Komentáře

  1. velmi zajímavý nápad s hodnocením her. V polském časopise Click se podobný již používá. Vždy ovšem záleží na názoru recenzenta. Ve vaší stupnici mi chbí UMĚLÁ INTELIGENCE. Něco jsem napsal i já na www.hryprochude.websnadno.cz

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky

HARDWARE / Jak mě převezla baterie CR 2032 na základní desce

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

PRVNÍ DOJMY / Battalion 1944 (Early Access) - Návrat ke kořenům FPS v moderním kabátku