Vybraný příspěvek

Rozbitý BATTLEFIELD 2042 - pořádný Angry Rant a zasloužená kritika PC verze

Obrázek
Battlefield 2042 vyšel na PC teprve 12.11.2021 a zatímco v profesionálních recenzích celkem boduje, tak od hráčů fanoušků se ozývá rozpačité bučení. Od některých hardcore fandů dokonce zaznívá velmi tvrdá kritika. Však se podívejte na stránku Metacritic , kde od veřejnosti hra dostává pořádně zabrat. Průměrné hodnocení 2.5 / 10 ke dni 17.11.2021 vypadá ve srovnání s průměrem od profesionálních novinářů (76%) jako nepovedený vtip. Pravda je však taková, že Battlefield 2042 má na PC k dokončené a plně optimalizované hře hodně daleko. AngryJoeShow to krásně vystihl v tomto jeho typicky bouřlivém videu a je potřeba mu dát za pravdu.

RECENZE / Tom Clancy`s Rainbow Six Vegas 2 - zpátky v akci

Datum vydání: 15. dubna 2008
Koupit na za 799 Kč

V centru Vegas podruhé
Rovnou se přiznám, první Rainbow Six Vegas mi tak nějak unikl. Ačkoliv mám akční hry z prostředí protiteroristických jednotek rád, nikdy jsem žádné nepropadl. Buď byly moc složité (první díly Rainbow Six s plánováním akcí), nebo takové nemastné, neslané (SWAT). Touha zahrát si po delší době něco realistického mi nedala spát. Šáhl jsem rovnou po Vegas 2, ačkoliv recenze ve světě mluví ve prospěch prvního dílu. Kritika dvojky se snáší především na minimální posun v hratelnosti, minimum inovace a stereotyp. To je ovšem výhoda pro mě, já přeci jedničku nehrál.

1. Příběh a atmosféra: 0,5
Jak hodnotit něco, co prakticky ve hře není? Máme zde "hrozně složitou" zápletku, vyprávěnou několika (málo) in-game animacemi a především radiokomunikací. Tento způsob vyprávění mi není cizí, ale pokud je používán po celou dobu hry naprosto stejným způsobem - dojdeš tam, rádio, zabiješ toho a toho, rádio, nástup do helikoptéry, výsadek, rádio a to celé desetkrát. V taktické hře od Toma Clancyho bych očekával dramatičtější zápletku a thriller. Nic takového se nekoná. Pár pěkných scriptů, kdy jakoby zasáhnete těsně před tragédii, jo to je fajn, ale stavět na tom celou hru se nedá.

2. Hratelnost: 0,7
Samotná hratelnost, hnací motor každé hry, je na celkem slušné úrovni. Akce je svižná, plynulá, nepostrádá napětí, možnost si vybrat (alespoň útoky - dveřmi, okny, slaňováním) a začátek hry mě v tomto směru uchvátil. Bohužel stereotyp s odehranými misemi narůstal a ke konci už jsem si říkal, to snad není možné - pořád to samé. Na jednotlivé mise letíte vrtulníkem, nízko nad městem a pokaždé je scénář stejný. Samozřejmě ne vždycky máte po boku dva parťáky, někdy hrajete pouze sami, jindy vám na pomoc nečekaně přijde jiný tým, ale tak nějak vše působí jednotvárně. Omrknout kamerou pod dveřmi situaci, označit nepřátele, vyrazit/vykopnout/odbouchnout/roztřelit/otevřít dveře, vhodit granát, flashbang, vyčistit místnost a hurá k dalším dveřím. Z počátku je to impresivní, ale člověk se přejí i té nejlepší kaše, když je servírována neustále na stejný způsob.

3. Grafika a fyzika: 0,9
Unreal engine 3.0 a fyzikální engine Havok jsou sami o sobě zárukou kvalitního zpracování. Ovšem jak jsme se u několika titulů (Turning Point, Hour of Victory, Legendary) přesvědčili, ne každý umí s UE 3.0 zacházet. Jen pár her využívá tento engine naplno (BioShock, Mass Effect, Gears of War). Nebudu vás napínat, Vegas 2 můžeme zařadit mezi ně. Grafika je moc pěkná. Detaily postav jsou úžasné, působí realisticky, mohutně a jednotlivé uniformy mají veškerou výbavu ve 3D (již žádné ploché textury). Obličeje jsou krásné, odlesky od helem, brýlí, skel a celého prostředí sedí. Vynikající jsou také stíny a self-shadowing. Co si ovšem zaslouží výtku je animace rtů. Ve srovnání se Source enginem je to přímo tragédie. Prosředí je detailní, ale mohlo by být více interaktivní. Něco se dá zničit (automaty, rulety, okna atd.), ale očekával bych zničitelné zdi (viz. Stranglehold). Celkově jsem ale velice spokojený.

4. Design a originalita: 0,7
Tahle kategorie je velice rozporuplná. Přesto ji tu mám a musím se s tím nějak poprat. V čem je Vegas 2 originální? Prakticky v ničem, protože jednička už nabídla nové věci a ve dvojce dochází k jejich "pouhému zdokonalování". Líbí se mi systém akce, kdy jednotku o dvou mužích pošlete za jedny dveře, dáte jim příkaz (rozbít, otevřít, vhodit granát, vyčistit) místnost a z druhých dveří vše kontrolujete. Plánování akcí je tak čistě na vás a umožňuje vám prakticky bez časového omezení zasáhnout, kdy, jak a kde chcete. Co mě ale více než štvalo, byla umělá inteligence, která se chovala nebo spíš nechovala nijak. Vždy akci rozjíždíte jako první. I když vás nepřátelé za dveřmi slyší, sami nic nepodniknou. Likvidujete tak tuny nepřátel jako neohrožený útočník, nikdy nejste překvapeni ze zálohy (vyjímečně přepadnuti ze stropu během akce). Prostě si volně pochodujete chodbami a čistíte místnosti. Co se týče zbraní a výbavy, máte na výběr z celé řady realistických a skutečných zbraní, neprůstřelných vest a další výbavy. Vše se vám odemyká na základě získaných zkušeností a před každou misí i během ní (na speciálních místech) můžete výbavu změnit - tlumiče, lasery, granáty, masky, kukly, ochranné brýle, vysokokapacitní zásobníky, hledí, zaměřovače atd. Dokonce si můžete vytvořit i vlastní obličej využitím webkamery. Co se možností úprav, vybavení a celkového "tuningu" vaší postavy týče, nemám výhrady. Pár vět k prostředí. Procházíte většinou uzavřenými prostory, budovami, sklady, kancelářemi, herními kouty, veletržními paláci, kasinem a luxusními hotely. Prostředí je opravdu pěkně detailní, čisté až sterilní. Možná by to chtělo někde přidat "špinavou texturu", oprýskané zdi, ale na druhou stranu, jste přeci v Las Vegas, tam musí být všechno perfektní. Sem tam je nutné se slanit či proskočit oknem a to mi dělalo trochu potíže. Obtížnost není nijak vysoká, ale závěrečný souboj s "bossem" vám dá zabrat a restartům se nevyhnete. Kromě singlu hra nabízí ještě mulťák a speciální mód "Hon na teroristy", kdy musíte pozabíjet předem daný počet nepřátel v jedné z mnoha lokací. Vždy získáváte zkušenosti a hodnosti (A.C.E.S.), myslím že nejvyšší je generál, ale nejsem si jistý. Každopádně ke splnění této hodnosti vám dohrání singleplayeru stačit nebude.

5. Hudba a zvuky: 0,8
Vše sedí naprosto přesně. Až na dabing, který by mohl být více emotivní. Hudba (především ta z menu) se mi vryla do paměti, je hutná, majestátní a dokáže vyburcovat. Zvuky zbraní, a výbuchů nemohu objektivně hodnotit, ale sedí mi. U tohoto typu hry jsem ani míň nečekal.

6. Ovládání a uživatelské rozhraní: 0,8
Tahle kategorie je také dost rozporuplná. Přesto má Vegas 2 i v ovládání co nabídnout. Intuitivní třítlačítkové ovládání útoků/obrany/slaňování se mi moc zamlouvá. Stejně tak kombinace pravého myšítka a pohybových kláves ke krytí je perfektní. O dost lepší než v Gears of War. Můžete vykouknout do strany, zeshora, nebo střílet/házet granáty naslepo. Je to jednoduché a funkční. Jinak se jendá o klasickou 3D akci, takže co chcete víc?

7. Optimalizace: 0,8 Hra je plynulá i na mém notebooku, ale to mohu říct prakticky i o Gears of War, které vypadá ještě o chlup lépe. Nahrávací časy jsou průměrné až rychlé. Jsem spokojen.

Rekapitulace hodnocení podkategorií:
1. Příběh a atmosféra: 0,60
2. Hratelnost: 0,70
3. Grafika: 0,90
4. Design a originalita: 0,70
5. Hudba a zvuky: 0,80
6. Ovládání a uživatelské rozhraní: 0,70
7. Optimalizace: 0,80

Celkové hodnocení 5,3 / 7 (76%)
(?nerozumíte systému hodnocení?)
+ největším plusem hry je grafika, autentické prostředí a akční část hry

- největším mínusem je stereotyp, mizerné vyprávění příběhu a poměrné krátká doba hry

Slovní verdikt: "Vegas 2 je příjemnou 3D akcí z vlastního pohledu, perfektně zpracovanou, ale bez potřebného hnacího motoru v podobě napínavého příběhu, variabilních misí a lepší umělé inteligence. Pokud jste nehráli jedničku, berte. Jinak nechte být."

Rainbow Six Vegas 2